قیمت بنزین | قیمت بنزین ۱۴۰۳

واریز سهمیه بنزین تشویقی آغاز شد؟ | خبر خوش دولت به مناسبت دهه فجر برای سهمیه بنزین

در ادامه جزئیات جدید از واریز سهمیه بنزین را بخوانید.

واریز سهمیه بنزین تشویقی آغاز شد؟ | خبر خوش دولت به مناسبت دهه فجر برای سهمیه بنزین
| کد مطلب: ۳۳۳۵
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

باوجود شایعاتی که درباره سهمیه بنزین در سال آینده وجود داشت، اما مسئولان به مراتب اعلام کرده اند که هیچگونه افزایش قیمتی در سال آینده وجود نخواهد داشت.

در سیستان و بلوچستان برای خودرو‌های غیر بومی، ۱۰۰ لیتر سهمیه سوخت در نظر گرفته شده تا در طی ماه چهار مرحله هر بار ۲۵ لیتر در هفته بتوانند سوخت دریافت کنند

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان، آخرین جزییات سهمیه‌بندی بنزین سیستان و بلوچستان را تشریح کرد.

قربانعلی مردانی، ضمن تشریح آخرین جزئیات سهمیه بندی بنزین سیستان و بلوچستان و تاکید بر اینکه مردم نباید به شایعات توجه کنند، گفت: تعداد ۷۶ کارت اضطراری در ۴۴ جایگاه عرضه سوخت سیستان و بلوچستان وجود دارد که شهروندان در صورت نیاز می‌توانند از آنان بهره‌مند شوند.

وی پیرامون انتشار خبری مبنی بر تخصیص سهمیه بنزین در ۴ مرحله در شهرهای حوزه سیستان و زاهدان در برخی از رسانه‌ها، افزود: دو گروه خودرو در سیستان و بلوچستان داریم، دسته اول خودروهایی هستند که کارت سوخت داشته و کدینگ هستند، یعنی به لحاظ قانونی هیچ مشکلی برای دریافت سهمیه دولتی ماهانه (۶۰ لیتر با نرخ اول و ۱۰۰ لیتر با نرخ دوم) نداشته و طبق روال گذشته سهمیه خود را دریافت می‌کنند.

وی افزود: در این گروه، شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی استان، هیچ دخل و تصرفی در سهمیه کارت‌های سوخت استانی ندارند چرا که سامانه هوشمند کشوری بوده و نمی‌توانیم دخل و تصرف داشته باشیم.

واریز سهمیه بنزین اسفند ماه

مدیر شرکت ملی پخش فرورده‌های نفتی منطقه زاهدان ادامه داد: نوع دوم، خودروهایی هستند که کدینگ نبوده، یا خودرو کارت نداشته و المثنی بوده یا در نوبت صدور کارت بوده، خودرو نقل و انتقال شده یا مسافر هستند و به هر دلیلی در سیستان و بلوچستان نمی‌توانند با کارت خود سهمیه بنزینی دریافت کنند.

وی اظهار کرد: این افراد می‌توانند از کارت‌های اضطراری موجود در جایگاه‌ها بهره‌مند شوند، در این رابطه تعداد ۷۶ کارت اضطراری در ۴۴ جایگاه عرضه سوخت سیستان و بلوچستان وجود دارد و به افرادی که به هر دلیل نمی‌توانند طبق روال عادی و از سهمیه بنزین کشوری استفاده کنند خدمات ارائه می‌دهند.

مردانی گفت: این اقدام برای ساماندهی و کنترل استفاده از کارت اضطراری به جهت جلوگیری از سو استفاده‌های موجود و دریافت بنزین به تعداد زیاد توسط یک خودرو انجام شده، بدین جهت، نرم‌افزاری در سیستان و بلوچستان تولید شده که فعلاً به صورت پایلوت در جایگاه‌های ناحیه زابل و زاهدان آغاز به کار کرده است.

وی افزود: برای این دسته از خودروها، ۱۰۰ لیتر سهمیه سوخت در نظر گرفته شده تا در طی ماه چهار مرحله هر بار ۲۵ لیتر در هفته بتوانند سوخت دریافت کنند، بنابراین آنچه در فضای مجازی گفته شده که این ۱۰۰ لیتر به سهمیه خودروها در استان، افزوده شده هیچ ربطی ندارد و این اقدام با هدف کاهش صف‌های طولانی بنزین، ساماندهی و مدیریت سوخت بکارگیری شده است.

وی در بخش دیگر از فرایند اجرای سامانه‌های کنترلی، مدیریتی و نظارتی توزیع سوخت در جایگاه‌های سیستان و بلوچستان خبر داد.

مردانی بیان کرد: طرح سامانه دوربین پلاک خوان ثبت نام کدینگ مستقر در ناحیه مرکزی و سامانه نرم افزاری مدیریت عرضه سوخت با کارت اضطراری جایگاه‌ها در حال اجرا است.

وی افزود: سامانه دوربین پلاک خوان در سطح منطقه تولید شده و برای ثبت مشخصات خودروهای پلاک غیر بومی استان بوده که فرآیند کدینگ کارت سوخت تسهیل خواهد شد و زمان انتظار کدینگ کاهش چشمگیری خواهد یافت.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان در خصوص سامانه مدیریت کارت‌های سوخت اضطراری نیز گفت: این سامانه به منظور برنامه‌ریزی توزیع سوخت، جلوگیری از سو استفاده و دریافت گزارش‌های موردنیاز از سوی منطقه زاهدان تولید و به صورت آزمایشی در حال استفاده است.

وی تاکید کرد: شهروندان نباید به شایعات فضای مجازی اهمیت دهند بلکه صحت و سقم اخبار را از خبرگزاری و رسانه‌های معتبر بویژه سایت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان پیگیر شوند.

خبر دریافتی حاکی است؛ سهمیه بنزین ۳۰۰۰تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.سهمیه بنزین ۳۰۰۰تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت.همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به‌میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.

ازاین‌رو، امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.

ساعت صفر بامداد یکشنبه (یکم بهمن ماه) ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آذر خودروهای شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، در کارت‌های هوشمند سوخت شارژ می‌شود.

در یازدهمین ماه سال ۱۴۰۲، میزان ۶۰ لیتر سهمیه بنزین ماهانه به کارت‌های هوشمند سوخت شخصی واریز می‌شود.

همچنین سهمیه سوخت خودروهای عمومی و خدماتی مطابق جدول سهمیه طرح مدیریت مصرف سوخت واریز می‌شود.

سقف ذخیره سهمیه بنزین کارت‌های هوشمند سوخت برای مالکان خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها ابتدا شش ماه بود که به دنبال گسترش ویروس کرونا در کشور و شرایط ویژه اعلام شده و برای مقابله با گسترش آن، شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در اطلاعیه‌ای این سقف را به ۹ ماه تغییر داد.

بنابراین سهمیه واریزی ماهانه خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها در صورت استفاده نکردن، حداکثر تا ۹ ماه در کارت‌های هوشمند سوخت قابل ذخیره خواهد بود.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، گفت: از این پس صرفاً تاکسی‌های دارای بیمه نامه شخص ثالث از سهمیه بنزین برخوردار خواهند شد.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از اجرای شرط دارابودن بیمه‌نامه شخص ثالث برای صدور کارت سوخت خودروها و موتورسیکلت‌ها خبر داد و گفت: کارت سوخت برای وسایل نقلیه فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث صادر نمی‌شود.

سیدکاظم عزیزی با اشاره به صادر نشدن کارت سوخت برای اشخاصی که بیمه‌نامه شخص ثالث ندارند، توضیح داد: در اجرای تکلیف محوله به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، صدور کارت سوخت برای خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه نامه ممنوع است.

سهمیه بنزین

به گفته وی در حال حاضر ثبت درخواست صدور کارت سوخت برای خودرو و موتور سیکلت در دفاتر پلیس +۱۰ منوط به احراز بیمه نامه شخص ثالث انجام می‌شود و همچنین ارائه خدمات تغییر رمز کارت سوخت در نواحی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز به شرط ارائه بیمه نامه شخص ثالث خودروی مربوطه صورت می پذیرد.

عزیزی با اشاره به الزامی بودن دریافت بیمه‌نامه شخص ثالث برای همه خودروها و موتورسیکلت‌ها، گفت: بر اساس آخرین تصمیمی که اتخاذ شد در بخش ناوگان تاکسیرانی، به‌زودی صرفاً تاکسی‌های درون شهری و برون شهری دارای بیمه نامه شخص ثالث، از سهمیه بنزین برخوردار می شوند که فرآیندهای مربوط به نحوه اجرای آن را درحال برنامه‌ریزی است.

به گفته معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش خودروهای نفت گازسوز با موفقیت اجرا شده که از یک سو تاثیر بسزایی در افزایش مراجعه جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث و از سوی دیگر صرفه‌جویی قابل توجه در مصرف نفت گاز به دلیل عدم تخصیص سهمیه سوخت به خودروهای بدون بیمه و غیرفعال، را به همراه داشته است.

معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور گفت: با اجرای کامل طرح عدم تخصیص سهمیه بنزین به خودروهای فاقد بیمه در بخش ناوگان نفت گازسوز، این طرح در بخش خودروهای بنزین سوز با اولویت ناوگان تاکسیرانی اجرا می شود.

سیدکاظم عزیزی با بیان اینکه مطابق تکلیف قانونگذار در ماده ۴۸ قانون بیمه اجباری خسارات وارده به شخص ثالث، ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت مکلف است از صدور هرگونه کارت سوخت و تخصیص سهمیه برای وسایل نقلیه فاقد بیمه نامه جلوگیری به عمل آورد، اظهار داشت؛ این ماده قانونی طی شش ماه اخیر در بخش خودروهای سنگین با موفقیت اجرایی شد و مراجعه نیمی از مشمولین این طرح جهت تمدید بیمه نامه شخص ثالث را در پی داشته است.

وی گفت: برنامه ریزی برای اجرای ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث در بخش ناوگان بنزین سوز طی ماههای اخیر آغاز شده است.

جزئیات جدید از سهمیه بنزین 1403

معاون ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور تصریح کرد:  ناوگان تاکسیرانی به دلیل دارابودن اهمیت خاص در اولویت اجرا قرار گرفته است و در همین راستا بیش از ۲۵ هزار تاکسی درون شهری و برون شهری فاقد بیمه شناسایی شده است که با همکاری اتحادیه های مربوطه، فرآیند اطلاع رسانی به دارندگان این تاکسی ها در حال انجام است.

 وی اعلام کرد:  از این پس صرفاً تاکسی های دارای بیمه نامه شخص ثالث از سهمیه سوخت برخوردار خواهند شد لذا در صورتی که دارندگان تاکسی های فاقد بیمه طی یک ماه آینده اقدام به دریافت بیمه نامه نکنند، مشمول عدم تخصیص سهمیه سوخت مطابق ماده ۴۸ قانون بیمه شخص ثالث، خواهند شد.

سهمیه بنزین بهمن ماه تا کمتر دوهفته دیگر واریز خواهد شد. در این میان اخباری از واریز سهمیه سوخت ویژه شنیده می‌شود. در واقع برخی از منابع از شارژ اضافه کارت سوخت‌ها خبر دادند اما واقعیت ماجرا چیست؟

علیرضا احمدی فینی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی جاده‌ای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹ است.

۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴.۴۷ سال، مینی‌بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸.۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲.۷ سال است.

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰هزار دستگاه نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: در بخش مسافری ۵۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند.

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری در دستور کار دولت نیست.

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت درباره واردات اتوبوس نیز گفت: به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی اضافه کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو تعداد ۶۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده اند. در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به ۳۸ هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت با بیان" برنامه‌ای برای تغییر سهمیه ناوگان عمومی برون‌شهری نداریم"گفت:‌ سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری راه‌اندازی می‌شود.

علیرضا احمدی فینی با اشاره به وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری اظهار کرد: ناوگان باری عمومی جاده‌ای کشور شامل ۴۱۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ناوگان ۱۹.

 ۸۴ سال و تعداد ناوگان مسافری اتوبوس نیز ۱۴ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۴.۴۷ سال، مینی‌بوس ۲۹ هزار دستگاه با متوسط عمر ۲۸.۰۶ سال و سواری کرایه ۳۱ هزار دستگاه با متوسط عمر ۱۲.۷ سال است.

سهمیه بنزین 1403 اعلام شد

وی با اشاره به سن ناوگان باری و مسافری از نظر فرسودگی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱۰ هزار دستگاه کامیون فرسوده و ۲۰۰هزار دستگاه  نیز در سن مرز فرسودگی قرار دارند، افزود: در بخش مسافری ۵۵۰۰ اتوبوس، ۲۱ هزار مینی بوس و ۶۸۰۰ دستگاه سواری کرایه فرسوده در ناوگان مسافری وجود دارد که به ترتیب ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس، ۲۷ هزار مینی بوس و ۲۱ هزار سواری کرایه بین شهری نیز در سن مرز فرسودگی هستند. 

وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر برنامه‌ای برای اعمال تغییرات در سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل‌ونقل عمومی برون‌شهری در دستور کار دولت نیست.

سرپرست ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت درباره واردات اتوبوس نیز گفت: به منظور انجام فرایند واردات اتوبوس این ستاد درصدد راه اندازی سامانه نوسازی و توسعه ناوگان مسافری برای ثبت نام متقاضیان و انجام اقدامات لازم جهت تخصیص ارز و حل مشکل سقف و سابقه برای واردکنندگان ناوگان حمل و نقل مسافری و نیز اعطای تسهیلات از محل منابع داخلی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای برای متقاضیان بهره بردار ناوگان مسافری تولید داخل و نیز وارداتی است.

احمدی فینی اضافه کرد: در حوزه نوسازی ناوگان حمل و نقل باری وارداتی از سال ۱۴۰۰ تا قبل از لازم الاجرا شدن قانون ساماندهی صنعت خودرو تعداد ۶۴۱۰ دستگاه در بخش نوسازی و ۱۳ هزار و ۸۲۲ دستگاه در بخش توسعه وارد کشور شده اند. در ادامه با واگذاری مسئولیت به وزارت صنعت، معدن و تجارت و طبق آمارهای واصله تا کنون در مجموع قریب به ۳۸ هزار دستگاه در حوزه ناوگان حمل و نقل باری نوسازی ناوگان انجام شده است.

سال ۱۴۰۰ بود که حمله سایبری جایگاه‌های سوخت در ایران سبب بروز اختلالات جدی در روند سوخت‌گیری در سراسر کشور شد و به منظور جبران هزینه وارده به دارندگان کارت سوخت بنزین، هیئت وزیران، وزارت نفت را موظف کرد از طریق شرکت تابعه ذی‌ربط، سهمیه جبرانی بنزین با قیمت هر لیتر ۱۵ هزار ریال را به سهمیه ماهانه خودروها در آذر ماه ۱۴۰۰ صرفاً برای یک بار اضافه کند. حالا با حمله سایبری دوباره به جایگاه های سوخت در آذر ۱۴۰۲ این سوال مطرح شده است که آیا سهمیه جبرانی بنزین در بهمن ماه واریز خواهد شد؟

مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این رابطه گفته است: سهمیه جبرانی به چه دلیل! اختلال به وجود آمده کمتر از ۲۴ ساعت رخ داد و مانند دوره قبل چند روز طول نکشید به همین دلیل خبری از سهمیه بنزین جبرانی نخواهد بود. در این ویدیو نیز سردار جلالی ماجرای هک جایگاه‌های سوخت را روایت کرده است. همچنین بر اساس پیشنهاد ارائه شده و در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی، دولت موظف خواهد بود از ابتدای خردادماه در سال ۱۴۰۳ به سرپرستان خانوارهای فاقد خودرو، به ازای هر نفر ۱۵ لیتر بنزین اختصاص دهد. این بنزین از محل حذف سهمیه خانوارهای دارای ۳ خودرو و بیشتر تامین می‌شود و امکان مبادله آن وجود خواهد داشت. در این اقدام قیمت بنزین در هیچ‌یک از نرخ‌های سهمیه‌ای و آزاد افزایش نخواهد داشت.

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین