حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

دستور رئیس جمهور خیال بازنشستگان را راحت کرد | تسویه مابقی معوقات حقوق 20 مرداد به حساب بازنشستگان؟

در ادامه جزئیات جدید از واریز معوقات حقوق بازنشستگان را بخوانید.

دستور رئیس جمهور خیال بازنشستگان را راحت کرد | تسویه مابقی معوقات  حقوق 20 مرداد به حساب بازنشستگان؟
| کد مطلب: ۷۱۲۹
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

در نامه اخیر مخبر به وزارت کار، سه میلیون تومان واریزی به حساب حداقل‌بگیران تامین اجتماعی، «کمک معیشت» نامیده شده است.

طبق گفته مدیران صندوق بازنشستگی کشوری طی دو سه روز آینده، یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، واریز می‌شود.

قرار است یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی جداگانه به حساب بازنشستگان کشوری واریز شود.

دولت سیزدهم پیش از دور اول انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم، برای بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری، سه میلیون تومان به عنوان علی‌الحساب متناسب‌سازی واریز کرد؛ برای بازنشستگان کارگری این اتفاق قبل از دور دوم انتخابات افتاد. سه میلیون تومان واریزیِ دولت نه تنها مشکل معیشتی بازنشستگان را حل نکرد بلکه ارتباطی با الزامات مربوطه در قانون برنامه هفتم توسعه نیز نداشت و کاری ناموزون و نامتناسب بود.

دولت سیزدهم فقط کار را سرهم‌بندی کرده و یک آش شله‌قلمکار در قالب یک متناسب‌سازیِ ابتر و بی‌سرانجام از خود به یادگار گذاشته؛ با این اوصاف چه امیدی به چنین طرحی هست و آیا واقعاً بازنشستگان از مزایای این طرح منتفع می‌شوند و وضع معاش‌شان بهبود می‌یابد؟!

 ماه‌های متوالی‌ست که یک‌شنبه‌های هر هفته بازنشستگان تامین اجتماعی و سه‌شنبه‌ها بازنشستگان کشوری به خیابان می‌آیند و نسبت به وضع بد معیشتی خود اعتراض می‌کنند. در حالی که خط فقر مدت‌هاست مرز ۳۰ میلیون تومان را پشت سر گذاشته، متوسط حقوق بازنشستگان کشوری حدود ۱۵ میلیون تومان و میانگین مستمری بازنشستگان کارگری در بهترین حالت ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است.

فاصله‌ی مستمری‌ها با خط فقر یک فاصله‌ی عمیق است؛ حقوق یک کارگر بازنشسته با خط فقر نزدیک به ۲۰ میلیون تومان فاصله دارد؛ در این اوضاع، راه حل دولت سیزدهم برای حل مشکل معیشت بازنشستگان، دست گذاشتن و اصرار بر راهکاری پرابهام، نامشخص و در نهایت با آورده‌ی بسیار ناچیز است: متناسب‌سازی.

بازنشستگان در تجمعات و در نامه‌نگاری‌های اعتراضی خود بارها و بارها اعلام کرده‌اند بایستی قانون در مورد مستمری‌ها اجرا شود به این معنا که حقوق ماهانه بازنشستگان به اندازه‌ی خط فقر افزایش یابد. اما دولت در عوض به سراغ متناسب‌سازی رفت و در نهایت، این ترفند در قالب قانون برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید؛ براساس متن برنامه هفتم، متناسب‌سازی باید از ابتدای امسال اجرا شود، در سال جاری بایستی حقوق بازنشستگان به ۴۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز برسد و در نهایت در ظرف مدت سه سال یک همسان‌سازی ۹۰ درصدی محقق شود.

حال آنکه در مورد بیش از ۶۵ درصد بازنشستگان کشور- مستمری‌بگیران صندوق تامین اجتماعی- شاغلِ هم‌تراز آن‌چنان معنایی ندارد؛ هر مستمری‌بگیر، زمانی کارگر شاغلِ یک کارخانه یا یک شرکت بوده که ممکن است آن کارگاه امروز دیگر نباشد و به دیار باقی پیوسته باشد پس هم‌ترازی، عبارتی کاملاً بی‌معناست. اما اگر از بازنشستگان تامین اجتماعی هم بگذریم، متناسب‌سازی برای جامعه هدف اصلیِ خود یعنی بازنشستگان کشوری نیز ابهامات و ایرادات بسیار دارد؛ با این همه چالش و ابهام و منافذ باز، به نظر می‌رسد دولت سیزدهم به جای پایبندی به قانون، قصد داشته صورت مسئله‌ی معیشت بازنشستگان را کامل پاک کند، متناسب‌سازیِ دولت، شبیه یک بار کج و ناموزون شده است که به راحتی به مقصد نمی‌رسد…

سی تیر حقوق بازنشستگان کشوری بدون متناسب‌سازی واریز شد؛ حالا مدیران صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص عدم پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در تیرماه اعلام کرده‌اند که این مبلغ طی دو سه روز آینده با تامین منابع مالی به صورت جداگانه به حساب بازنشستگان و وظیفه‌بگیران کشوری واریز خواهد شد.

گفتنی‌ است این یک میلیون تومان برای بازنشستگان لشگری و تامین اجتماعی نیز واریز نشده است.

سی تیرماه، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور، در نامه‌ای به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان برنامه و بودجه، در مورد تصویب‌نامه مصوب جلسه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴ هیات وزیران درخصوص «الحاق متنی به عنوان تبصره به بند ۱ تصویبنامه موضوع پرداخت ده میلیون ریال به صورت ماهانه به عنوان مبلغ علی الحساب متناسب سازی حقوق بازنشستگان» توضیح داد.

جزئیات جدید از واریز معوقات حقوق بازنشستگان

در این نامه آمده است که هیات وزیران مصوب کرده «سه میلیون تومان واریزی به حساب حداقل‌بگیران تامین اجتماعی، کمک معیشت است و برای سه ماه پرداخت می‌گردد». به این ترتیب، به گفته محمدزاده، حداقل‌بگیر تامین اجتماعی، مستمری‌بگیران حداقلی از لیست متناسب‌سازی کنار گذاشته شدند و مشخص نیست تکلیف متناسب‌سازی برای این گروه چه می‌شود.

این بازنشسته افزود: در حالیکه بازنشستگان در انتظار صدور احکام متناسب‌سازی هستند، هیات وزیران نامه‌ای را به تصویب می‌رساند که در آن سه میلیون تومان فقط کمک معیشتی‌ است و صرفاً فقط برای سه ماه اول سال است و قرار نیست تداوم داشته باشد.

محمدزاده ادامه داد: در حالیکه صندوق‌های دولتی، برای پرداخت یک میلیون تومان علی‌الحساب متناسب‌سازی مصوبه دارند، چرا حداقل‌بگیران تامین اجتماعی از لیست متناسب‌سازی خط خورده‌اند؟

همه اینها در حالیست که هنوز تکلیف متناسب‌سازی سایر سطوح نیز در تامین اجتماعی مشخص نشده است.

وزیر کار، گفت: مهم‌ترین ماموریت ما صیانت از حقوق بازنشستگان است.

سید صولت مرتضوی درباره زمان صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم این کار را بکنیم و این موضوع در این ماه انجام شود. حالا اگر این ماه نشد امیدواریم دولت آینده بتواند این اقدامات را انجام دهد.

وی در آخرین نشست هفتگی هیئت دولت سیزدهم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: ماموریت وزارت کار مستمر است یعنی کاری نیست که بگوییم تمام شد. مهم‌ترین ماموریت ما صیانت از حقوق بازنشستگان است. حتما باید به این توجه کنند. موضوع بعدی اشتغال است که مستمرا باید پیگیری شود تا به یک نقطه خاصی برسیم تا موضوع بیکاری حل شده و آن را به نتیجه برسانیم.

وی افزود: من برای دولت آینده آرزوی موفقیت می‌کنم، کار برای هرکس که بعد از آیت الله رئیسی رئیس‌جمهور می‌شد دشوار بود. من دعا می‌کنم برادر عزیزمان آقای پزشکیان موفق باشد و بتواند قدری از مشکلات جامعه را حل کند.

مرتضوی تصریح کرد: توصیه من به وزیر بعدی این وزارتخانه آن است که تلاش کنند مشی و راه شهید رئیسی را ادامه دهند. مردم‌دوست باشند، عاشق خدمت به مردم باشند. کار‌هایی که بر زمین مانده را ادامه دهند. به کارگران، بازنشستگان و رفاه جامعه عنایت داشته باشند تا موفق باشند.

وزیر کار درباره زمان صدور احکام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: تلاش می‌کنیم بتوانیم این کار را بکنیم و این موضوع در این ماه انجام شود. تلاش می‌کنیم با تامین منابع و رحمت خداوند این کار را انجام دهیم. حالا اگر این ماه نشد امیدواریم دولت آینده بتواند این اقدامات را انجام دهد.

مرتضوی در پاسخ به این سوال گفته می‌شود خزانه‌داری فقط یک سوم از طلب تامین اجتماعی را پذیرفته که پرداخت کند، گفت: در این موضوع دو بخش دارد. یکی برای بازنشستگان کشوری است و دیگری مربوط به تامین اجتماعی است. در بازنشستگان کشوری دولت وظیفه دارد کل منابع آن را تامین کند و ابلاغ کند و اجرایی کند. در مورد سازمان تامین اجتماعی یک ایراد حقوقی و قانونی به وجود آمده که به صورت علی الحساب پرداخت کرده است. دولت امروز مصوباتی داشته که تامین اعتبار صورت بگیرد تا آن را پرداخت کند.

منبع : اقتصاد 100 |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین