حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

وعده جدید دولت درباره واریز علی الحساب حقوق بازنشستگان | حساب بازنشستگان این هفته دوباره شارژ می شود

آخرین اخبار مربوط به واریز علی الحساب حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

وعده جدید دولت درباره واریز علی الحساب حقوق بازنشستگان | حساب بازنشستگان این هفته دوباره شارژ می شود
| کد مطلب: ۸۱۶۶
لینک کوتاه کپی شد

خبرنگار شایلین بهبودی:

در سال ۱۴۰۱ میانگین حقوق بازنشستگان با افزایش ۵۷ درصدی همراه شد و نرخ تورم بیش از ۵۰ درصد اعلام شد.

برای تیر و مرداد ماه بازنشستگان کشوری و لشگری یک میلیون تومان بابت علی الحساب متناسب سازی  حقوق بازنشستگان دریافت کردند با این وجود این مبالغ علیرغم وعده‌های بسیار برای بازنشستگان کارگری واریز نشده است.

در سال ۱۴۰۰ با تصویب هیات وزیران حقوق بازنشستگان حداقل‌بگیر ۳۹درصد و برای سایر سطوح با افزایش ۲۶درصدی همراه شد.  

درحالی که حداکثر حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ حدود ۴میلیون تومان بود، نرخ تورم در این سال بیش از ۴۰درصد رشد کرد و عدم تناسب ۱۴درصدی میان رشد نرخ تورم و حقوق بازنشستگان به وجود آمد.  

در سال ۱۴۰۱ میانگین حقوق بازنشستگان با افزایش ۵۷درصدی همراه شد و نرخ تورم بیش از ۵۰درصد اعلام شد. در این سال میانگین حقوق بازنشستگان حدود ۵میلیون و ۸۰۰هزار تومان بود که براساس اعلام رسمی بانک جهانی درآمد‌های زیر ۲۰میلیون تومان در دسته خط فقر قرار می‌گیرند.  

درسال ۱۴۰۲ براساس مصوبه هیات دولت حقوق بازنشستگان با افزایش ۲۷درصدی همراه شد، در حالی که نرخ تورم بیش از ۴۵درصد اعلام شده بود.

در این سال هر بازنشسته به طور میانگین ۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان دریافت می‌کرد. براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس خط فقر برای هر نفر در سال ۱۴۰۳، ۸میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تعیین شده بود که یک خانواده ۳نفره باید بیش از ۲۵میلیون تومان درآمد داشت. طبق آمار مبلغ خط فقر در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۸درصد رشد کرد.  

در سال ۱۴۰۳ حقوق بازنشستگان براساس تصمیم دولت افزایش ۳۵درصدی یافت و میانگین حقوق بازنشستگان حدود ۱۱میلیون در ماه بود. میانگین نرخ تورم در شش ماهه نخست سال جاری حدود ۴۰درصد تعیین شده و مبلغ خط فقر از ۳۰میلیون تومان هم گذشته است.  

با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که در چهار سال اخیر حقوق بازنشستگان از نرخ تورم در هر سال بیش از ۱۰درصد عقب مانده و با خط فقر فاصله چند میلیونی دارد.

جزئیات جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان

غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس روز گذشته اعلام کرد که طبق محاسبات، هر بازنشسته به طور متوسط باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را زیر شش تا هفت میلیون تومان می‌دانند.

ولی داداشی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار کرد: علیرغم تصویب قانون متناسب سازی حقوق بازنشستگان، بازنشستگان هنوز از مزایای این قانون بهره‌مند نشده‌اند و اجرای آن به تأخیر افتاده است.

داداشی افزود: دولت  با توجه به برنامه توسعه هفتم باید در سه سال آینده، تفاوت حقوق بازنشستگان با شاغلین را حداقل به ۲۰ درصد برساند. به دلیل مشکلات اجرایی، از جمله شهادت رئیس‌جمهور و کمبود منابع مالی، روند اجرای این قانون کند پیش رفته است.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: مجلس پیگیر این موضوع است و نظارت خود را بر دستگاه‌های متولی و وزارت کار ادامه خواهد داد تا حق بازنشستگان بر اساس قانون برنامه هفتم احقاق شود.

داداشی ادامه داد: دولت باید هر ساله در لایحه بودجه خود، افزایش درصدی برای حقوق بازنشستگان پیش‌بینی کند تا در طول سه سال به هدف تعیین‌شده برسد. برخی از شرکت‌های زیرمجموعه  صندوق های بازنشستگی از بهره‌وری کافی برخوردار نیستند و حتی برخی از آن‌ها ورشکسته‌اند.

روز گذشته، غلامرضا تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، در اظهاراتی درباره همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان اعلام کرد که طبق محاسبات، هر بازنشسته به طور متوسط باید یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به حقوق خود اضافه کند. این در حالی است که بسیاری از بازنشستگان این رقم را زیر شش تا هفت میلیون تومان می‌دانند.

این اظهارات شوکی بزرگ به بازنشستگان کشور وارد کرد و باعث شد تا بسیاری از آن‌ها در تماس با رسانه‌ ها به شدت به این موضوع اعتراض کنند. بازنشستگان ابراز نگرانی کردند که دولت سیزدهم آن‌ها را فریب داده است و به دنبال روشن شدن وضعیت حقوق خود هستند.

سوالی که در این میان مطرح می‌شود، این است که چرا مسئولین با بازنشستگان صادقانه سخن نمی‌گویند و تکلیف این قشر زحمتکش را روشن نمی‌کنند؟ این موضوع نیازمند توجه و پاسخگویی جدی از سوی مسئولان است تا اعتماد بازنشستگان به نظام تامین اجتماعی و دولت حفظ شود.

منبع : اقتصادآنلاین |
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین