خبر فوری | آخرین اخبار | اخبار اجتماعی

فوری | زمان شارژ شدن کارت های کالابرگ اعلان شد

وزارت کار دولت سیزدهم از آماده کردن زیر ساخت های کالابرگ الکترونیکی یا همان یارانه غیر نقدی و نتایج مثبتش خبر می دهد.

فوری | زمان شارژ شدن کارت های کالابرگ اعلان شد
| کد مطلب: ۸۹۹۲
لینک کوتاه کپی شد

در دولت سیزدهم، یارانه خانوارها به دو شکل نقدی و غیرنقدی پرداخت می‌شد که یارانه غیرنقدی تحت عنوان طرح کالابرگ الکترونیک ارائه شد. در حالی که وزیر پیشین کار بر اجرای این طرح تأکید کرده بود، امسال کارت‌های مربوطه شارژ نشدند.

امروز، چهارشنبه 25 مهر 1403، طبق تصمیم‌گیری‌های بهمن ماه سال گذشته، یارانه معیشتی مرحله 164 به مبلغ 400 هزار تومان برای هر نفر از دهک‌های اول و سوم واریز خواهد شد. یارانه غیرنقدی به صورت کالابرگ الکترونیکی در سال 1400 به‌طور آزمایشی در برخی استان‌ها آغاز شد. دولت سیزدهم برای تشویق خانواده‌ها به استفاده از یارانه‌های غیرنقدی، دو طرح یارانه تشویقی 120 هزار تومانی و طرح فجرانه 220 هزار تومانی را به این طرح افزود.

در مورد سرنوشت این طرح، سید صولت مرتضوی، وزیر پیشین تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در یک همایش آموزشی بیان کرد که اجرای کالابرگ الکترونیکی به عنوان یک تکلیف قانونی لازم است و وزارت کار در دولت سیزدهم زیرساخت‌های این پروژه را آماده کرده و این موضوع نتایج مثبتی به همراه داشته است. او همچنین اعلام کرد که بیش از 230 هزار فروشگاه با وزارت او همکاری داشتند و تمامی منابع لازم برای عملیاتی کردن این طرح تأمین شده است. مرتضوی ابراز امیدواری کرد که دولت چهاردهم نیز این مسیر را ادامه دهد، زیرا منابع تأمین کالابرگ الکترونیکی از محل هدفمندی یارانه‌هاست و در صورت وصول درآمدهای هدفمند، این یارانه‌ها باید برای خانوارهای مشمول شارژ شود.

حذف ارز ترجیحی 4200 تومانی از کالاهای اساسی به دولت سیزدهم فشار آورد تا مبلغ یارانه را افزایش دهد. برای کاهش بار مالی این افزایش، مردم به استفاده غیرنقدی از یارانه‌ها از طریق کالابرگ ترغیب شدند. در این طرح، افراد با دریافت مبالغ 300 هزار تومان (دهک‌های چهارم تا نهم) و 400 هزار تومان (دهک‌های اول تا سوم)، قادر به خرید 11 قلم کالای اساسی از جمله برنج، حبوبات، گوشت و روغن از فروشگاه‌های زنجیره‌ای بودند.

برخی اقتصاددانان معتقدند بار مالی یارانه‌ها در شرایط کسری بودجه برای دولت سنگین بوده و مشکلات معیشتی باید با پرداخت‌های غیرنقدی و تأمین کالاها با نرخ ارزان‌تر حل شود. در مقابل، عده‌ای دیگر بر این باورند که طرح کالابرگ الکترونیکی موفق نبوده زیرا فشار مالی بیشتری به اقتصاد وارد کرد.

طبق گزارش معاون پیشین رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ماهانه حدود 27 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی برای 79 میلیون و 600 هزار نفر از جمعیت کشور واریز می‌شود. همچنین، مبلغ پرداختی به کالابرگ الکترونیک 43 همت اعلام شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین