آیین نامه واردات خودرو دست دوم؛ شرایط و قوانین - آپدیت جدید

آیین نامه واردات خودرو دست دوم؛ شرایط و قوانین - آپدیت جدید
| کد مطلب: ۷۹۱۷
لینک کوتاه کپی شد

 

آیین نامه واردات خودرو دست دوم ۱۴۰۳

متن آیین نامه واردات خودرو کارکرده (ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو) توسط هیئت وزیران در تاریخ ۲۴ تیر ۱۴۰۳ در ۱۰ ماده منتشر شد. اشخاص حقیقی و حقوقی در چهارچوب این آیین نامه می‌توانند نسبت به واردات خودرو دست دوم اقدام کنند. همچنین سن خودرو موردنظر نباید بیشتر از ۵ سال باشد. بررسی کامل مفاد آیین نامه واردات خودرو کارکرده را نمی‌توان در چند خط کوتاه انجام داد. ازاین‌رو در این مقاله قوانین مربوط به ضوابط فنی، نحوه تامین ارز و اشخاص مجاز واردات خودرو دست دوم که در آیین نامه جدید به‌روز شده‌اند را بررسی خواهیم کرد. به شما اطمینان می‌دهیم پس از مطالعه این مطلب کلیه ابهام‌های شما راجع‌به این قوانین برطرف خواهد شد.

بررسی ضوابط فنی ماشین در آیین نامه واردات خودرو دست دوم ۱۴۰۳

طبق ماده ۴ آیین نامه واردات خودرو دست دوم (کارکرده)، شرایط فنی خودروهای کارکرده وارداتی به شرح زیر است:

  • سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (vin) در زمان ورود به کشور بیشتر از ۳ سال و کمتر از ۵ سال باشد.
  • رعایت استانداردهای ایمنی بر اساس انطباق با استانداردهای موردتایید سازمان ملی استاندارد ایران
  • رعایت یکی از شرایط زیر:
    • مشخصات خودرو در فهرست خودروهای دارای صحه گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.
    • خودرو باید تایید نوع کلی خودرو (wvta) مندرج روی پلاک شناسایی داشته باشد.
    • خودرو باید گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (coc) داشته باشد.
    • خودرو باید گواهی انطباق عمومی (gcc) از مؤسسه استاندارد کشورهای حاشیه خلیج فارس (gso) داشته باشد.
    • خودرو از ویژندهای (برندهای) معتبر کشورهای اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی باشند.
  • رعایت استانداردهای آلایندگی بر اساس انطباق با استانداردهای مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست: الزام داشتن یورو ۵ و بالاتر برای خودروهای سبک سواری (بنزینی، دوگانه سوز، هیبرید و سایر انواع خودرو سبک)
  • واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی سی ممنوع است.
  • واردات خودروهای فرمان راست ممنوع است.

کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی برای وارد کردن خودرو کارکرده به کشور باید این شرایط و ضوابط فنی را رعایت کنند.

نحوه تامین ارز موردنیاز برای اجرای آیین نامه جدید واردات خودرو دست دوم

طبق ماده ۳ در متن آیین نامه واردات خودرو دست دوم، منابع ارزی موردنیاز این آیین نامه و واردات خودرو دست دوم با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از طریق شرایط زیر تامین خواهد شد:

  • از محل ارز حاصل از صادرات اعم از صادرات کالا و خدمات
  • سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل‌ونقل عمومی (با تایید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی)
  • سایر منابع موردتایید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشا خارجی

از طرفی فقط افرادی که به‌صورت موقت در کشور حضور دارند امکان خرید ماشین گذر موقت و پلاک گذر موقت را دارند؛ بنابراین اگر قصد استفاده دائمی از ماشین در کشور را دارید، نمی‌توانید از خودروهای گذر موقت استفاده کنید و باید نسبت به خرید خودروهای وارداتی صفر یا دست دوم اقدام کنید.

نحوه تامین ارز در متن آیین نامه واردات خودرو دست دوم

معرفی اشخاص مجاز برای وارد کردن خودرو کارکرده

طبق ماده ۵ آیین نامه واردات خودرو کارکرده، اشخاص زیر می‌توانند در چهارچوب مفاد این آیین‌نامه و ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود (منوط به اخذ گواهی سرقتی نبودن خودرو از پلیس کشور مبدا) اقدام به واردات خودرو دست دوم کنند:

  • شرکت‌های وارد کننده: شرکت‌هایی که تاییدیه خدمات پس از فروش موردتایید وزارت صمت را دارند به شرط ارائه ضمانت خدمات پس از فروش خودروهای وارداتی، می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
  • شرکت‌های حمل‌ونقل: شرکت‌های موردتایید وزارت راه و شهرسازی (سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) و وزارت کشور (سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور)، فقط به‌منظور تامین خودروهای موردنیاز شبکه حمل‌ونقل عمومی کشور (درون شهری و برون شهری) می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات، نسبت به ثبت سفارش اقدام کنند.
  • اشخاص حقیقی: اشخاص حقیقی فقط به منظور استفاده شخصی و مشروط به واگذار نکردن خودروی وارداتی تا ۵ سال، می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر، نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

متن آیین نامه جدید واردات خودرو دست دوم

ازاین‌رو طبق مفاد این آیین نامه، واردکننده باید تاییدیه تامین قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش را از وزارت صمت داشته باشد. لازم به ذکر است نرخ سود بازرگانی خودروهای کارکرده وارداتی به شکلی تعیین خواهد شد که علاوه‌بر کاهش قیمت این خودروها، از شکل‌گیری هرگونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری شود.

واردات خودرو دست دوم با استفاده از خدمات سپند خودرو

توجه به قوانین و ضوابطی که در آیین نامه جدید واردات خودرو دست دوم ذکر شده‌اند باعث می‌شود هنگام اقدام به خرید و فروش این ماشین‌ها، روند اداری و قانونی آن را به درستی به پیش ببرید. به‌عنوان مثال خودرو نباید بیشتر ۵ سال سن داشته باشد. همچنین باید استانداردهای آلایندگی یورو ۵ به بالا را رعایت کند. برای اینکه خیالتان از قانونی بودن خرید خودرو دست دوم وارداتی آسوده باشد، باید از نمایندگی‌ها و شرکت‌های باسابقه و معتبر خرید کنید. باتوجه‌به شرایط عنوان شده در آیین‌نامه، ممکن است واردات خودرو دست دوم برای اشخاص حقیقی کمی پیچیده و سخت باشد.

باتوجه‌به این شرایط پیچیده، احتمالا وارد کردن این ماشین‌ها برای شما مقرون‌به‌صرفه نباشد؛ بنابراین اگر به‌جای واردات مستقیم، از نمایندگی‌های فروش ماشین وارداتی در ایران، اتومبیل موردنظر خود را خریداری کنید، با شرایط آسان‌تری روبه‌رو خواهید شد. این نمایندگی‌های فروش از جمله «سپند خودرو» شرایط اقساطی را نیز برای فروش ماشین‌های وارداتی فراهم کرده‌اند؛ در نتیجه شما با پرداخت نیمی از قیمت ماشین وارداتی به‌شکل اقساط بلندمدت، در کمترین زمان ممکن صاحب خودرو دلخواهتان خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه فروش ماشین‌های واردتی توسط سپند خودرو، همین حالا به وب‌سایت این شرکت مراجعه کنید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان

    ارسال دیدگاه

    اخبار روز سایر رسانه ها
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت قاب امروز هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد اخبار از پلیکان
      پربازدیدترین