نکات وحشتناک درباره سریال زخم کاری + بازیگر سریال زخم کاری چه می خواهد؟
دنیای سیاهی که زخم کاری ترسیم میکند، هضمشدنی نیست. تلخی آدمهایش آزاردهنده است.
حالا که نزدیک به انتهای سریال زخم کاری هستیم، میتوان با خیالی راحتتر دربارهاش حرف زد. سریال پرحاشیه و مهمی که با وجود گیروگرفتهایش موفق شد تا قسمتهای روبه پایان همچنان سر زبانها باشد و به گواه آمار و ارقام (که با خوشبینی فراوان، فرض میکنم واقعی هستند) مخاطب را پای خودش نگه دارد و حتی باعث شود کتاب منبع اقتباسش هم مورد توجه اهالی کتابخوان قرار بگیرد. باید قبول کرد که این فرایند چیز کمی نیست. حتی سانسور فراوان یا نمایش سریالهای جدید هم نتوانست سروصدای سریال زخم کاری را خاموش کند. جدا از داستان و نوع روایت، پای یک کارگردانی «فضاسازانه» و تقریباً حسابشده هم در میان است.
دنیای سیاهی که سریال زخم کاری ترسیم میکند، هضمشدنی نیست. تلخی آدمهایش آزاردهنده است. لحظههای رویارویی شخصیتهایش اذیتکننده است. محمدحسین مهدویان، در فیلمهایش نیز ثابت کرده بود که بلد است لحظههای عصبیکننده و تاریک بسازد. حالا زخم کاری، اوج این تاریکسازی است. یکی از رویکردهای فضاسازانهی مهدویان، دوربینی است که به شکل نامحسوس و ذرهذره به سمت شخصیتهای درون کادر زوم میکند. انگار میخواهد زیر پوست آنها برود. این زوم نرم و نامحسوس، تمهیدی است که مهدویان در فیلمهایش نیز به فراخور صحنه استفاده کرده بود. حالا در این سریال، این زومهای آرام و روبهجلو، پوست شخصیتهای داستان را زخمی میکند تا خونریزی کنند.
جواد عزتی در سریال زخم کاری
تمهید دیگر مهدویان که احتمالاً هنگام تدوین به آن فکر شده، قطعهای ناگهانی صحنهها و پرتاب کردن مخاطب به سیاهی مطلق است. این تمهید غافلگیرکننده که حتی در قسمتهای اول مخاطب را دچار اشتباه میکند، نکته زیرکانهای است که برای فضاسازی هر چه بیشتر به کار میآید؛ مخاطب هم همراه شخصیتها به سیاهی پرت میشود تا در آن دستوپا بزند. هر چه از زمان سریال میگذرد این دستوپا زدن بیثمر، مخاطب را هم مانند مالک (با بازی جواد عزتی) خسته و تکیده میکند. کافی است به تفاوت چهره عزتی بین قسمتهای اولیه و قسمتهای رو به آخر دقت کنید تا متوجه شوید این شخصیت تا چه حد فرسوده شده است. حتی موهای رو به سفیدی رفتهاش این فرسودگی را بیش از پیش نمایان میکند. همین فرسودگی به مخاطب نیز منتقل میشود.
.
محمدحسین مهدویان در سریال زخم کاری مخاطبش را به خفقان میرساند. او نهتنها به شخصیتها، بلکه به مخاطبهایش هم زخم میزند. با وجود حرفوحدیثهای پیرامون مهدویان، باید پذیرفت او یکی از معدود کارگردانهایی است که «فضاسازی» را خوب بلد است.
ارسال دیدگاه